duminică, 1 decembrie 2019

Gandirea

Ce pot eu sa fac, cum as putea intelege pe ce lume traiesc? Vad mai prost decat o pisica si sunt aproape surd in comparatie cu un liliac. As putea, de exemplu, sa incerc sa gandesc. Intrebarea e ... cum o fac?

De sute de ani ne preocupa subiecte grele si avem intrebari fara raspuns. Cine suntem, cine si pentru ce ne-a creat, cat de mare e lumea si de cand si pana cand dureaza toate astea? Ei bine, o multime de filozofi care mai de care, s-au inghesuit sa ne prezinte lumea in diverse feluri, ba ca e plata, ba ca e tinuta in spate de Atlas, ba ca a fost creata in 7 zile de cine stie ce zeitate imaginara ... Mda, ideea e ca la toti, fara exceptie, trebuia sa crezi fara sa intelegi.

www.tipografie-rapida.ro

Dezamagitor este insa altceva. Toti s-au repezit sa prezinte lumea altfel insa niciunul nu s-a intrebat daca analizam corect informatiile venite de la lume. La urma urmei, dupa cum spuneam in primele randuri, eu primesc, pe diverse cai (auditiv, vizual, tactil, etc) informatii din mediul inconjurator, si apoi le analizez, le procesez, gandesc adica ... si emit la final o concluzie: "Lumea este asa si pe dincolo." Dar daca nu gandesc bine? Daca folosesc o metoda de analiza a acestor date deficitara si rudimentara? Rezultatul nu va fi alterat, concluzia finala nu va fi eronata? Sa vedem deci ce se poate face.


Sa analizam pentru inceput sistemul de gandire actual si apoi sa vedem daca obtinem ceva mai bun. Se vede de la o posta ca actualmente folosim un sistem de gandire binar, "da" versus "nu", "bine" versus "rau", "intuneric" versus "lumina", etc. Dupa chipul si asemanarea noastra am creat si calculatoarele, unde 1 valideaza si 0 invalideaza. Problema e ca acest mod de a gandi naste paradoxuri, adica blocaje functionale, si iti dau rapid numai doua exemple simple:

1. Presupunand ca Dumnezeu este atotputernic, poate el sa creeze un bolovan atat de mare incat sa nu-l poata ridica de jos? Orice raspuns ai da ma vei face sa zambesc, cel mult. Si vei rade si tu.

2. Presupunem ca am in fata doi catei foarte infometati si o singura bucata de paine, care ar putea salva numai unul dintre ei. O ofer celui din dreapta si, practic, il salvez de la o moarte sigura. Prin acest fapt, l-am condamnat insa pe celalalt. Ce fel de fapta am facut? Buna, rea? Buna, daca m-ar judeca cel din dreapta, in aceeasi masura rea, daca m-ar judeca cel din stanga. Pe de alta parte, din punctul meu de vedere, ... mi-e egal, am facut o fapta si atat, fara sa o denumesc cumva. Cam pe-aici are a fi problema si anume: conventiile.

www.mytshirt.pro

Prostia si necunoasterea, caracteristici inevitabile pentru o civilizatie timpurie, spre primitiva mai direct spus, au dus la nasterea conventiilor. In felul asta am scos din palarie nimicul si infinitul si am tras tot felul de granite imaginare. Am despartit organicul de anorganic, am despartit arbitrar viata de moarte, cand de fapt e un proces continuu si fluent, am despartit lumea materiala de lumea spirituala, undeva la o palma deasupra capului sau, nu stiu unde, nu mi-e clar inca si am despartit faptele bune de cele rele cand, de fapt, nu ar trebui sa poarte vreo catalogare. In acest sens, mergand un pas logic mai departe, ar trebui sa renuntam la conventii, fiind in mod evident daunatoare gandirii. Subliniez aici ca o conventie este de fapt o mica intelegere intre cativa participanti la discutie si nici pe departe un adevar unanim acceptat si dovedit, o afirmatie valabila din toate punctele de vedere.

Sa-mi fie iertat dar nu pot sa las ca un sistem de gandire eficient, care sa-mi dea raspunsuri la intrebari serioase, sa aibe la baza conventii.

Socant sau nu, trebuie sa terminam in prima faza cu prostiile, deci "bine" e totuna cu "rau", nu le mai denumesc nicicum, "da" si "nu" la fel, si asa mai departe. Daca iti trebuie un pic de timp sa te acomodezi cu asta, inteleg. Ne indreptam cu viteza ametitoare catre un nou sistem de analiza, de gandire, unitar de data asta. Cauta acum sa il utilizezi, sa analizezi exact aceleasi informatii ce iti veneau ca si pana acum de la mediul inconjurator si sa tragi concluzie. Ei bine? Cum arata lumea acum? 
                                                                De revenit cu detalii, argumente, exemple ....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu